To handle yourself , use your head , to handle others , use your heart

Sunday, September 26, 2010

blog saye kan?
so,suke aty la nk tulih ape kan

uke
lets i start my story..
about sunday..or ahad la derr..
pagy ahad yang sungguh syahdu..
hehe..y syahdu?
tetttt...
hanya owg yg tawu je paham nape syahdu
:)

bgn lambat?
semesty nye..
perlu ke saye mention name roomate sye yg bgn pon lmbt tuh?
hehe
tetttt jge la..
kang dye shy2 meow2 susah laa..
sye bgn awai uke..
dye tuh yg lmbt..
hehe
matahari da tpacak atas kepala pon ta bgn2 ag
naseb baek ade tenet..
leyh gak on9
s0..
ape lagi..
trus pinjm dye mia lappy
n mule laa
operasi on9
ahhax
pagy2 on9 tanpa g mandy lu..
ehehe
"owg" tu pon same gak la..
arap maap yea
kalu "owg" tuh bace

act,slalu nye kalu ary ahad je
sye da at umah ag la..
tah nape laa
mggu nieh
dgn senang aty nye ta blik umah..
haaa
ade sesape leyh jwb x?

hurmmm..
ckp sai umah trus ase sdeyh je..
nk blik umah..
at cnieh cm ta teratur je idop..
makan da ar ta ikowt tyme lgsg..
sumtyme ta mkn satu ary..
bantai air milo je..
huh!
nape laa nieh..
kalu saket nyusah kan btoi la..
itu bwu cakap sai makan..
mcm2 bnde la nk ckp ag..
tapy tah la..
tibe2 tade mood
almaklumla
ngah lyn lagu cdeyh
huhu

"cinta tak bersyarat"


p/s:stop cmpai cnieh
later i sambung yea..


i hate d way u love me

    "  sometimes you need to run away
just to see
who will come after you "

patut ke gune cre nieh?..
any suggestion that can help me to solve my problem..
hahax
poyo lbeyh..
tyme exam tanak cri jwapan sndiri..
ahhax
soklan bout cinta je 
trus gegeh nk tnye ehh..
:)

hurm..
susah nye ase ble cakap sai aty nieh..
masing2 ade aty kan..
tulun la jge sendiri..
penat la asek jge aty owg
engat saye tade aty eh?
suke2 je nak saket aty saye eh..
gembira eh ble wat cmtu?
tape..
saye ta kesah..
laen kali wat lagi eh..
:)



"listening to sad songs when you're already sad only to end up feeling worse"





npa kna bwat bl0g??

da ske..
bwat la
:)

nak tnye ape?..tnye jew..

Saturday, September 25, 2010

hostel

nampak pkataan hostel tuh???
hostellllll..
yeahhh..
1st tyme ta balik umah pada ary sabtu yang indah nieh
hehe..
roomate yg tersyg balik umah
so tinggai la aku sndiri d cnieh
selamat ah ade kwn gak
credit to aqidah yea
coz jady pneman
hehe
:)

Thursday, September 23, 2010

cinta ta slalu indah

setuju ta sai headline ary nieh?
ahhaax
sye tulih bkn sai ape
tibe2 jew lam pale otak nieh tpikir sai cinta

entry kite ary nieh sai C I N T A
ape mksd cinta sbenarnya???
aku pon tatawu pe sbenar nye cinta tuh
sayang ke?rindu ke?..
yg aku tawu..
cinta tu cm suke at sumone
dah tu mule syg kan dye
n trus bcinta
tapy..
adakah itu maksud cinta yg sbenarnye..

haa..
ape plak mksd cinta sejati??
cinta yg abadi kew?
cinta tu perlu dcari kew..
or bak kte kwn sye
cinta itu umpama rama-rama
makin dkejar makin jauh
ble dbiar ia pasty akan dtg dgn sendiri nye
so...
pade gadis d luar sane 
jgn mengejar cinta
kerna cinta yg sejati 
muncul dgn sendiri nye


aku tatawu ape yg aku nk merepek skunk nieh
tapy yg pasty aku nk cite sai cinta
ske aty la nk bce ke tak ehh
nieh blog aku
:) 

dalam khidupan kita 
tuhan memberikan kita satu peluang untuk kita bjumpa dengan
 orang yang btoi2 myayangi kita
kalu kita leka kita akn khilangan nya bwat selama lamanye
tapy kita ta penah tawu sape org nye
kalu kita sedar ,ta penag sedar
dan ta penah mcuba 
untuk mnilai khadiran nya
mgkin setelah semuanya blalu dan kita da pon khilangan nya masa itu 
bru lah kita sedar khadiran nya ckop
bmkna
tapy mgkin kita ta bpeluang lagi
untuk memlilki diri nya pada saat itu
jadi

pahami lah aty seseorg itu dgn sedalm nya
dan curahkan rase kasih syg pda nya dgn 
seikhlas aty....

take notice yeaa
:)




Sunday, September 19, 2010

balik hostel 190910

yessss
hye hye n hye


berat aty nk blik hostel
maklum laa
da lme dok perabeyh beras at umah
wakakaa
abeyh kew?
mkn pon cket jew taww

weee~
kowank tgk pic katun cumei nieh?
cm hepi kan
yeaaa
memg hepiiii
hahaax
gilaa laa weh kalu aku ckp aku sonok blik sane tuh
ta best lgsg ahhh
selamat ah jadual dye gak pack
(8 pagy-5ptg)
kre pack laa kan
sok,ta la mnambah jiwa kacaw aku yg slalu sgt mlanda
ehehehe

esok isnin?..
huhhhh
hate it!
ade bomba la..
dulu tyme kolah semangat je aku rse nk join bomba nieh
dgr je bomba musty rase teruja
teruja cm dak kecik yg bwu dpt coklat
ehhehee


skunk nieh kalu dgr je BOMBA
trus semangat aku down..
ase cm kne timpa pe jeww
wakakaa
ayat aku nieh kalu cikgu saniyah bce
sure kne "puji kaw2"
hahax
sorey cikgu!

aku mule nye nk cite sai surat 
mcm2 jenis surat aku nk cite
tapy maap laa
da tmasok entry isnin..
ta jady laa nk cite
tape..
t aku cite yeaa
kowank sabar ehh
hahahax

isnin..
woot..woot..woot

benci
benci



Saturday, September 18, 2010

im NOT perfect

im not perfect.
i'll annoy you
tick you off
say stupid things
n then take them back
but put all them aside
you're never find
a girl that cares n loves you
more than me.


aku suke la

ri tu aku da post sai aku jatuh cinta at lagu indie kan
kn3
;)
 
uke ary nieh aku nk cite sket je sai indie
yeahhh!idop indie uke?

aku ase kan lagu2 indie nieh mua nye best2
ye laa
name pon local band
da tuh
bnyk yg cipta lagu bout life,cinta2 muaa
owg yg cipta plak umo sebaya2 kita kan
so,serba sket memg ade kne mgena lorh
salah satu lagu nieh dari
band spekindie-simpan laguku


jika aku bilang dipandangan
ilham dan lagu tinggal kenangan
nyanyian merdu luahan hatiku
hanyalah kenangan kisah hidupku
ingatlah aku disetiap waktu
kerana tuhan menanti ajalku
biar menjadi teman laguku
sebelum hilang jiwa ragaku

  • inilah lagu harapan dariku
    janji padaku simpan dikalbu
    bukan digertau coret hariku
    tapi dihati hiburkan selalu
    ku tahu tuhan menuntut takdirku
    bukan doaku bukan salahku
    meskipun lagu terakhir dariku
    lihat suaraku ingat padaku
  • jika aku hilang dipandangan# kerana tuhan penentu ajalku# .

pertama


Setiap dari kita, tentunya ada banyak pengalaman yang pertama. Pertama kali ke sekolah. Pertama kali ke dusun buah-buahan. Pertama kali jatuh cinta. Pertama kali dilukai. Pertama kali bernikah. Pertama kali kehilangan orang tersayang. Dan macam-macam lagi 'yang pertama'.

Kata orang, tanpa yang pertama, mustahil ada yang terakhir. Tanpa langkah pertama, mustahil ada langkah yang ke seribu. Tanpa yang pertama, mustahil ada yang kedua.

Kata orang lagi, yang pertama selalunya yang terindah. Yang pertama selalunya paling kemas dalam ingatan. Yang pertama selalunya sangat sukar untuk dilupakan.

Kata orang lagi, luka yang pertama adalah luka yang paling dalam dan paling sukar untuk disembuhkan, walaupun tidak berdarah, namun pedihnya menusuk kalbu menikam jiwa dan sabubari.

Hebatnya penangan pertama. Ada orang sanggup berkorban apa saja demi memastikan 'yang pertama' sentiasa kekal dalam genggamannya. Ada orang sanggup mengharungi lautan api demi pertahankan yang pertama. Sungguh, yang pertama selalunya mempunyai kuasa yang sangat luar biasa.

Persoalannya. Mengapa? Apakah keistimewaan dan keajaiban yang ada pada 'yang pertama'?

Adakah kerana kemampuan otak kita yang terbatas? Cuma mampu menyimpan kemas memori untuk kali pertama sahaja? Kemudian seterusnya adalah caca merba? Atau kerana kita terlalu menyayangi memori yang kita cipta, menyimpannya kukuh dalam ingatan dan enggan menerima memori yang baru? Atau kenapa?

Misteri yang hanya mereka yang berkenaan, dan Allah sahaja yang tahu..

Mencipta kenangan terindah sememangnya sukar namun untuk mengekalkan keindahannya ternyata jauh lebih sukar. Oleh itu, kita sering memandang kebelakang, mencari yang pertama sehingga kerap mengenepikan yang lain-lain walaupun berkemungkinan, yang kedua atau ketiga jauh lebih baik dari yang pertama.

Mencari pelangi pertama yang pernah kita tatap, kononnya itulah pelangi paling indah yang pernah kita nikmati tanpa mempedulikan pelangi-pelangi lain yang jauh lebih menawan. Hanya kerana ia adalah yang pertama.

Indah dan bahagia menjadi yang pertama, namun suratan Ilahi tidak selalunya menjanjikan kebahagiaan buat kita. Di dunia ini kita adalah pengembara, yang berjalan merentasi masa. Bermulanya kita seorang bayi, kemudian mendekati mati yang kita sendiri tidak tahu di mana garis akhirnya. Dalam hidup ini, ada suka dan duka. Ada pahit dan manis. Firman Allah, di sebalik kesusahan ada kesenangan. Oleh itu, bersyukur dan hargailah apa yang kita miliki hari ini.

Mungkin 'yang pertama' pernah kita kecapi tidak semanis madu, namun bersyukurlah kerana ramai lagi insan lain yang mengharungi 'yang pertama' dengan air mata dan darah. Andai yang pertama kita indah, berwarna-warni ibarat pelangi, maka bersyukurlah dan hargailah setiap dari anugerah pemberian-Nya, kerana kita tidak tahu, apa yang menanti kita pada esok hari.

Yang pertama tidak semestinya yang terindah, namun, apa yang ada dalam genggaman kita hari ini adalah anugerah dan pemberian dari-Nya, maka, hargailah dengan sebaik yang mungkin, kerana esok, belum tentu lagi ia menjadi milik kita...

Dengan lafaz bismillah. Moga Allah kurniakan yang terbaik buat kita, bukan hanya untuk di dunia, tapi juga di akhirat, insyaAllah

pose 6 syawal

Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud) : Barang siapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan meneruskannya dengan enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seolah-olah berpuasa selama setahun. (Hadis riwayat Muslim).
Hadis ini menjadi hujah kepada para ulama khususnya dan umat Islam seluruhnya untuk mengamalkan puasa sebanyak enam hari di bulan Syawal selepas berjaya menempuhi bulan Ramadhan dengan berpuasa sebulan penuh.
Hikmah Dari Segi Kesihatan
Sebenarnya puasa enam hari ini mempunyai beberapa hikmah yang tertentu dari sudut kesihatan manusia itu sendiri.
Puasa selama sebulan penuh di bulan Ramadhan antaranya menyebabkan sistem pencernaan di dalam badan berehat seketika di waktu siang selama sebulan.
Kedatangan bulan Syawal pula menyebabkan seolah-olah ia mengalami kejutan dengan diberikan tugas mencerna pelbagai makanan pada hari raya dan hari-hari selepasnya, apatah pula amalan masyarakat kita suka mengadakan kenduri pada musim-musim perayaan.
Pada hari raya, ia mencerna pelbagai jenis makanan bermula dari ketupat rendang sehinggalah kepada nasi minyak.
Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri.
Konsisten
Selain dari itu, sebagai manusia yang menjadi hamba kepada Allah SWT, alangkah baiknya seandainya amalan puasa yang diwajibkan ke atas kita di bulan Ramadhan ini kita teruskan juga di bulan Syawal walaupun sekadar enam hari.
Ini seolah-olah menunjukkan bahawa kita tidak melakukan ibadat puasa semata-mata kerana ia menjadi satu kewajipan tetapi kerana rasa diri kita sebagai seorang hamba yang benar-benar bersungguh-sungguh untuk taqarrub kepada tuhannya.
Bukankah ibadat puasa ini mengikut hadis sebenarnya mengekang nafsu syahwat?
Puasa Enam dan Puasa Ganti
Persoalan puasa qada dan puasa enam di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal.
Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan puasa yang satu?
Syeikh Atiyyah Saqr, mantan Ketua Lajnah Fatwa Al-Azhar ketika ditanya tentang persoalan ini menyatakan bahawa sudah cukup bagi seorang yang ingin melakukan puasa qada dan puasa enam dengan berniat puasa qada di bulan Syawal, dan ia akan diganjari dengan dua ganjaran sekali gus seandainya dia bertujuan demikian dengan syarat dia perlu mendahulukan niat puasa qada terlebih dahulu.
Ini adalah kerana puasa qada adalah wajib dan puasa enam adalah sunat.
Kebanyakan ulama Syafi'iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperoleh apabila seseorang berpuasa qada sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperoleh kurang daripada seorang yang berniat kedua-duanya.
Di dalam kitab As-Syarqawi 'Alat Tahrir yang dikarang oleh Syeikh Zakaria Al-Ansori dinyatakan bahawa jika seseorang berpuasa qada yang tertinggal di bulan Ramadhan atau bulan selainnya, atau puasa nazar atau puasa sunat yang lain di bulan Syawal, maka ia akan tetap diganjari dengan pahala puasa enam sekalipun ia tidak berniat bahkan jika ia tidak mengetahui sekalipun tentang puasa enam. Ini adalah kerana ia telah mencapai maksud hadis Rasulullah SAW agar berpuasa di bulan Syawal.
Namun, pahala yang diperoleh tentulah kurang daripada orang yang berniat kedua-duanya sekali.
Beliau mengambil contoh solat tahiyyatul masjid, jika seseorang memasuki masjid dan terus melakukan solat fardu bersama jemaah atau berseorangan, maka dia akan diganjari dengan dua pahala sekali gus iaitu bersama pahala solat tahiyyatul masjid.
Ini adalah kerana maksud solat tahiyyatul masjid ialah seseorang bersolat selepas memasuki masjid sebelum ia duduk.
Namun, kebanyakan ulama berpendapat bahawa sekalipun pahala puasa enam bersama puasa qada akan diganjari bersama-sama puasa yang satu, seseorang yang melakukan kedua-duanya secara berasingan tetap akan mendapat kelebihan yang banyak di sisi Allah SWT.
Ini adalah kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba mencari redha Tuhannya

Friday, September 17, 2010

Justin Bieber ft. Ludacris - Baby Lyrics on Screen Official Music Viedeo...

~ C I N T A ~



Benar kah itu cinta...

Seorang lelaki jatuh cinta kepada seorang perempuan.


" Aku betul-betul sayangkan dia" Ujar lelaki itu. " Perempuan itu pun cintakan aku"


Saya memandang sahaja.


" Kami berdua saling cinta mencintai" Tambahnya lagi.


Saya menghela nafas.


" Salah ke kami berjumpa? Keluar sama-sama? Sembang-sembang? Kami nak lepaskan rasa rindu. Cinta kami terlalu menggunung"


" Kau panggil itu cinta?" Saya memandangnya. Kali ini, mata saya mencerun.


Kononnya, cinta tidak tertanggung, rindu menyelirat agung. Oh, lautan api akan diredah, gunung tinggi akan didaki. Langit angkasa akan dijejak. Bulan bintang akan menjadi saksi. Segala apa pun sanggup dilakukan, asalkan cinta bersemi di dalam hati.


" Aku betul-betul sayangkan dia, cintakan dia"


Rasa itu memang bergejolak, menolak-nolak. Hati rasa tersiat, seluruh tubuh seakan khianat. Kadang-kadang langsung tidak dapat mengawal diri. Ada masa hendak menangis menanggung cinta ini, ada masa tersennyum-senyum sendiri.


Setiap waktu hanya nampak dia. Ketika tidur hanya mimpikan orang yang kita cinta. Bila bangun terbayangkan dia. Setiap waktu hanya nampak dia sahaja.


" Aku cintakan mu, i love you, aishiteimasu, uhibbuki, saranghaeyo, ik houk van jou, miluji te, je'ti aime" Bahasa melayu, inggeris, jepun, arab, korea, belanda, albania dan perancis disebut. Semuanya makna satu. Kalau arif seratus bahasa, kesemuanya akan diluahkan sebagai tanda cinta.


Mabuk. Mimpi yang entah berapa tahun lagi baru menjadi realiti, tetapi terasa seperti esok akan menjadi.


Benarkah itu cinta?


" Kau panggil itu cinta?" Mataku mencerun.


" Habis?" Walau saya tidak menyentuh dadanya, dari matanya sudah saya ketahui hatinya diamuk getar. Mungkin terasa bila cinta yang dianggapnya agung itu hendak digugah.


" Kau tahu apa itu cinta?" Saya bertanya.


Dia mengangguk pantas. " Cinta itu adalah sayang. Cinta dari hati, sayang sepenuh hati"


" Kau tahu apa makna sayang?"


" Menjaga orang yang kita sayangi dari kesengsaraan, membuat dia bahagia"


" Maka kamu tidak mencintai dia sebenarnya" Saya menjawab perlahan.


Matanya membesar. Terus tangannya meragut kolat baju saya. Saya ditarik kasar.


" Apa dia? Mana kau tahu? Jangan kau hendak menghitung cintaku. Cintaku kepadanya seluar langit dan bumi. Apa sahaja boleh kuberi. Kenapa kau nyatakan yang aku tidak mencintainya?" Marah. Matanya berapi.


Mabuk. Dia tidak sedar. Yang dikatakannya cinta itu, hakikatnya tidak bernilai walau satu habuk.


" Sebab kau lontarkan diri kau, dan orang yang kau kata kau cinta itu, ke dalam neraka" Mataku memandangnya tidak berkelip.


" Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sesungguhnya adalah perkara yang keji dan merupakan satu jalan yang buruk" Surah Al-Israa' ayat 32.


Dia terdiam.


" Apakah itu cinta?"


Manusia terlalu bodoh. Dia merasakan cintanya agung melangit. Tetapi dia tidak sedar, sebenarnya ketika itu dia tidak mencintai.


Hakikatnya, dia pun tidak dicintai. Dia melontarkan pasangannya ke neraka. Pasangannya juga melontarkannya ke neraka. Apakah itu cinta yang sebenarnya?


" Cinta itu mahal. Kau sebenarnya tidak mengerti makna cinta" Aku menambah. Pegangan tangannya mula melonggar.


Cinta yang sebenar, cinta yang menembusi akhirat. Apa guna cinta di dunia sahaja, kemudian di akhirat bermusuhan. Masing-masing akan menyalahkan. Manusia akan menyalahkan manusia lain kerana mengheretnya melakukan dosa. Ayah ibu akan menyalahkan anak kerana dosa anak terpalit pada dirinya. Anak akan menyalahkan ayah ibu menuduh ayah tidak menjaga dan mendidiknya. Suami akan menyalahkan isteri kerana tidak taat kepada ALLAH. Isteri juga akan menyalahkan suami kerana meninggalkan amanah mentarbiyah keluarga. Hari itu, tidak bermakna langsung cinta cinta yang diperkatakan manusia. Cinta mereka tidak menembus ke akhirat. Bertahan di tebing kubur sahaja, kemudian tertinggal.


Apakah itu dinamakan cinta?


Saya tidak nampak.


" Kau fikir, cinta dengan perempuan itu, hanya sekadar ucap i love you?" Saya menepuk bahunya.


Cinta bukan semudah tiga perkataan. Cinta yang sebenar adalah taat kepada TUHAN. Maka cinta kepada manusia, berdiri atas ketaatan. Bukan untuk berseronok, tetapi cinta juga adalah ibadah dalam kehidupan. Mustahil ibadah boleh berasimilasi dengan kemaksiatan.


" Dan katakanlah kepada lelaki-lelaki yang beriman agar mereka menjaga pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh ALLAh Maha Mengetahui apa yang mereka lakukan(perancangan, agenda)" Surah An-Nur ayat 30.


" Tetapi, aku merasa bahagia. Malah, ada orang seperti ku, berkahwin, dapat anak, bahagia hingga ke akhir hayat" Dia cuba mempertahankan diri.


" Apakah makna cinta, jika ia tidak dikira sebagai kehidupan? Hidup hanya untuk ALLAH, apakah harga cinta jika ia tertolak di sisiNya?


Kau bahagia di dunia, tetapi kau sengsara di akhirat sana. Apakah makna cinta?"


" Dan ada dari kalangan mereka yang meminta, Ya RABB kami, berilah kami apa yang ada di dunia. Dan di akhirat kelak, mereka ini tidak mendapat apa-apa pun" Surah Al-Baqarah ayat 200.


Secara tidak sedar, cinta itu memerlukan sepenuh hati. Cinta sepenuh hati adalah hanya untuk ILAHI. Dari cinta kepada ILAHI inilah, terbinanya cinta antara insani. Cinta yang asasnya iman dan taqwa, cinta yang matlamatnya hendak mencari keredhaan ALLAH.


" Habis, salahkah aku bercinta? Cinta fitrah manusia!" Dia cuba membentak. Nampak sukar menerima.


" Cinta tidak bersalah. Jatuh cinta bukan jenayah. Persoalannya, bagaimanakah kau bercinta, kenapa kau bercinta, untuk apakah kau bercinta?"


" Sesungguhnya setiap amal itu dikira dengan niat, dan setiap manusia akan mendapat apa yang diniatkan olehnya. Sekiranya dia berhijrah kerana ALLAH dan rasulNya, maka dia akan mendapat ALLAH dan rasulNya. Jika dia berhijrah kerana dunia untuk mendapat isinya, atau kerana wanita untuk mengahwininya, maka dia akan berhijrah ke arah apa yang dia hijrahkan" Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.


Akhirnya, manusia yang tidak mendirikan cintanya berasaskan iman dan taqwa, akan melihat jawapan-jawappan kepada tiga persoalan itu adalah sama. Nafsu. Ya, kepuasan diri semata-mata. Rapuh bukan? Sedangkan cinta itu saling kasih mengasihi. Tetapi sedar atau tidak, kita menjalani cinta yang berasaskan nafsu ini, hanya untuk kepuasan diri sendiri. Itukah cinta?


" Tapi... tapi... aku bukan sekadar cinta sahaja. Aku berkorban juga. Aku belikan dia itu dan ini. Aku..."


" Itu semua tipuan sahaja. Kau berkorban untuk dia mencintai kau bukan? Bukankah itu mementingkan diri? Kau mencintainya untuk diri kau. Kau namakan itu cinta?"


Akhirnya kepalanya tertunduk. Saya menghela nafas. Daifnya cinta manusia. Syaitan menghias-hias cinta daif itu menjadi agung. Tinggi melangit. Merentas lautan api kononnya. Mahu merentas neraka bersama kah?


"... Dan syaitan telah menjadikan indah bagi mereka perbuatan-perbuatan buruk mereka, sehingga menghalangi mereka dari jalan ALLAH, maka mereka tidak mendapat petunjuk" Surah An-Naml ayat 24.


Cinta itu datang dengan tanggungjawab. Tanggungjawab membahagiakan pasangan kita. Bukan bahagia di dunia semata. Tetapi bahagia hingga ke akhirat sana. Apakah makna cinta jika kita melontarkan pasangan kita ke neraka?


Kita akan ada anak, kita akan ada kerja, hidup berkeluarga nanti penuh dengan cabarannya. Siapakah yang memandang ke hadapan melihat hal ini? Biasanya, yang bercinta berasaskan kepuasan diri ini, hanya nampak sebatas gerbang perkahwinan sahaja. Nampakkah dia bagaimana dia hendak membesarkan anaknya nanti? Nampakkah dia bagaimana dia hendak menyara keluarganya nanti? Lebih besar lagi, bagaimana dia hendak membawa keluarganya hidup dalam keredhaan ALLAH?


Kebaikan akan memusnahkan keburukan, tetapi keburukan tidak akan sesekali mendatangkan kebaikan.


Jatuh cinta bukan jenayah. Tetapi bagaimakah kita bercinta, kenapa kita bercinta, untuk apa kita bercinta? Itu persoalan yang mesti dijawab sebenarnya. Cinta berasaskan iman dan taqwalah yang membuatkan kita mencintai pasangan kita, anak-anak kita sepenuh jiwa. Kita sara mereka dengan wang yang halal, kita hidupkan mereka dalam suasana ISLAM, agar bahagia itu berkekalan hingga ke syurga, bukan sebatas air mata di tepi perkuburann sahaja.

Cinta adalah ibadah. Bukan untuk memuaskan perasaan sahaja.


" Dan tiadalah AKU ciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah" Surah Adz-dzariyat ayat 56.


" Habis, bagaimana aku sekarang? Perlukah aku memutuskan cinta?"


Saya menggeleng. Belakang tubuhnya saya tepuk-tepuk lembut.


" Perbaiki diri kamu, dan ajaklah orang yang kamu cintai itu untuk kembali muhasabah. Sama-sama kamu perbaiki diri. Binalah kembali cinta yang berasaskan cinta kepada ILAHI. Bercintalah dengan cara yang betul, bercintalah dengan sebab yang betul, bercintalah dengan matlamat yang betul."


" Sekiranya kamu bersyukur kepadaKu, maka akan AKU tambahkan bagimu(nikmatKu)..." Surah Ibrahim ayat 7.


Dia menghela nafas. Aku tersenyum sahaja. Bukan senang. Tetapi itulah jalannya. Sebab syurga, dan harga kekal abadi itu lebih mahal nilainya.

Itu cinta dia.

Vagetoz - Saat Kau Pergi


aku suke gyler dgr lagu nieh..
sengal kn?
:)

Thursday, September 16, 2010

boleyh tak kalu tade ary ahad?

ary nieh aku tingta at kisah2 lampaw aku
alaa bkn nye ape kenangan tyme raye
kn skunk nieh dalam mood raye ag
huhu
ary nieh,detik nieh,umo nieh,taun nieh
genapla umo aku 18 taun 
so,kre agak lme makan garam dlm bub myambut ary raye adilfitri
hehehe
:)


b4 aku cite sai raye
musty la aku open lu pasai ramadhan kan
anyway,ramadhan aku taun nieh ta bpe nk best
1st day pose tanpe family
huhu :(
agak cdeyh
ta penah nye 
aku jauh2 gnie laaa
even aku study at seberang n 30 minit pon da bleyh cmpaii
aku tetap rase jauhhhhh
siyesly,tyme buke pose tuh 
mama aku kol..
waaaa~~
da blinang laa air mate
ta cmpai 5 minit,abah aku plak mcg

:salam
kak selamat bbuke pose 
juadah ape nye?

weehhh
sumpah sdeyh gyler
bbke la aku nan kwn2 ku at bilik tuh
thanx yeaa
nanges tyme mkn tape kan?
:)

1 week pastu
aku blik umah
yeaaaa!
best gyler
huhu
tyme bbuke laa saat yg aku nanty2 kan
mcm2 mknan abah aku bli
ta cmpur nan mama aku masak ag
walawehhhh
cedap sgt2 wehh
A+++

ksudahan ramadhan aku kali nieh
lbeyh bmkne
bnyk kan ibadat
tmbah kan pahala
:)
nice shoot kwn
<3
 




uke
lets start d story
sambutan raye kali nieh
agak kurang
tatawu pasaipa
yg pasty
memg trase khambaran nye
law d letak cahaya pon da sure malap
rumah:da bersih abes-abesan
langsir:da tukar(coklat uke)
tingkap:da cuci(credit to ijam n nabila)
kueh+biskut raye:of coz d ciap
rendang:ade jge(credit to my mama)
kek coklat:musty kne ade(credit 4 me yaa)
abah,mama,saye,ijam,nabila
ohhhh
yg tade
abg aku
dye ta dpt cuti
raye ke 6 bwu blik
bju melayu pon dye ta bli ase nye
huhu
cian kan

di pagy raye 1
aku bbju pink

cumei x?
weeee~
tulun mama aku ape yg ptt laa
bub aku ta g semayg raye lohh
holiday uke..bkn mlas
so...aku kemas la umah
isi kueh+biskut lam bekas nye
ltkkan ketupat n rendang
lam kui 9 cmtu family aku blik
n ktowg pon start bsalam-salaman n bmaaf-maafan
pas tu
trus ciap2 g umah tok aku..
memg tyap2 taun gnieh
kre acara wajib laa

ini je ade tyme tuh
yg laen blik kg laa
credit pade sape yg ade lam pic nieh
kaum2 laki plak sume nye malu2
sush btoi nk kandid
tape
next agenda
mke kaum laki plak ade ehh
abes salam2 minx maap mua
kmi blik ke umah 
almaklumlaa
kn budak2 dtg nk braye
or lbeyh jelas
kutip dwet raye
hehe
kn budak2 sume?
:)
rmai jge laa yg dtg mase ary 1st nieh
smpai kui 6.30 ptg laa..
bwu pintu umah aku ttutup
n aku dgn senang aty nye
mkn ketupat+lemang
even da tawu ta bleyh mkn
yess
sye memg degil
notice it
 uke my dear?