To handle yourself , use your head , to handle others , use your heart

Sunday, November 7, 2010

renung2 kan ea

Beritahu pada muslimah itu
dirinya ibarat kaca;
disentuh terguris,
dihantuk serpih,...
dihempap berkecai.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tutur kata;
cakap tinggi nanti dibenci,
terlalu rendah dipijak pula,
cakap sombong mengundang lawan,
hati-hati meluah kata,
kerana pulut santan binasa,
kerana mulut badan binasa.

Beritahu pada muslimah itu
jaga tingkah laku;
harga diri letaknya di situ,
jangan meluru ikut telunjuk nafsu,
sesekali tersilap langkah,
akan dihukum selamanya,
keturunan dicerca payah,
menyesal kemudian bukan faedah.

Beritahu pada muslimah itu
jaga pakaian;
ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan apapun,
biar orang kenal, dia orang ISLAM.

Beritahu pada muslimah itu
simpan secebis malu;
kerana malu itu,
sebahagian daripada iman...


CaNTik WaNitA kERaNa KeJeRNiHaN WaJaH,
MaNiS WaNitA kERaNa sENyuMaN yANg iNdaH,
AyU WaNitA kERaNa keSeDeRHaNaaN LaHiRiaH,
HeBaT WaNitA kERaNa KeiMaNaN kePaDa ALLAH!See More
sesuatu yang berharga pasti disimpan, ditutup dan tak didedahkan kpd org ramai...cuba bandingkan kaca dan berlian..mana yang lebih dijaga?? yang tertutup tu la yang mahal... album ni ditujukan pada diriku sendiri..moga menjadi wanita solehah itu sentiasa menjadi impian aku...walaupun diriku serba kekurangan dan banyak silap dan salahnya.. improve diri menjadi lebih baik adalah wajib bg insan merasakan dirinya adalah hamba...

DI SEBALIK DUGAAN ALLAH ADA HIKMAH TERSELINDUNG

KENAPA AKU DIUJI??
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan
saja mengatakan; "Kami telah beriman,"sedangkan
mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah
menguji org2 yg sebelum mereka maka
sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan
sesungguhnya Diamengetahui org2 yg dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

KENAPA AKU x DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik
bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang
kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI??
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai
dengan kesanggupannya. " (Surah Al-Baqarah ayat 286)

RASA FRUST??
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula
kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling
tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman."
(Surah Al-Imran ayat 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA? ?
"Wahai orang-orang yang beriman!Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan
perkara-perkara yang berkebajikan) ,
dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, dimedan perjuangan), dan bersedialah
(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan)
serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya,
kamu berjaya (mencapai kemenangan). " (Surah Al-Imran ayat 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan
sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada
orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45)

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI??
"Sesungguhnya Allah telah membeli drpd org2 mu'min,
diri, harta mereka dengan memberikansyurga utk
mereka... (Surah At-Taubah ayat 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya.
Hanya kepadaNya aku bertawakkal. " -
(Surah At-Taubah ayat 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!
"...dan jgnlah kamu berputus asa drp rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah"

bila allah s.w.t sayang kita


If we love God, we will feel happy, calm, peaceful, serene. Whole life feels full of love. heart felt so cease-fire to work. The world seemed so large to mereguk award, awards him. There is nothing that we worry about other than to fulfill the call He who gives everything. There is nothing that we fear than wrath. He gave the best for us. He determines the best for our lives. He organized the best way for our lives. Then he raised us to be noble in the human heart. Although we did not ask, but he meets the aspirations and desires latent in the corner of our hearts.


However, different conditions may be a while sometimes. If we love God, we tested the narrow sense of the chest, difficulty and suffering. Given us the most severe test that is not given to others. We often feel confused at first before he gives a way out, and guidance. Human ridicule, berate and talk down at us just because we brought his pamphlet. When we ask, not given him away, let us complain to think slavery was truly born, and feels sweet. True promise of God that those evil, will be given a way out for him, but can be a way out of the winding prior to the completion of the most satisfying.


So, should we feel that God hates us when what we want is not his? or what we hajatkan not met him? Should we feel that God hates us when our lives full of suffering and hardship? It would be wonderful if we understand that every inch of the tests that we face is a touch of love from God. There is definitely a test behind Grace.


Say (O Muhammad): "O my Servants who have transgressed against themselves (by acts of disobedience), do not despair of the Mercy of Allah, for Allah forgives all sins: for He is Oft-Forgiving, Most Merciful. "(Az-Zumar: 53)


The problem is, we always wondered whether or not God love us, but we never worry about whether we truly love God above all things?


Wallahua'lam.

hikmah di sebalik ujian allah s.w.t

Setiap manusia yang Allah cipta sentiasa akan diberi musibah,ujian atau masalah hidup didunia yang sementara ini.Tipu jika seseorang itu berkata yang dia tidak pernah ditimpa musibah. Setiap orang ada masalahnya tersendiri,Allah uji dengan berbagai-bagai ujian tetapi sebabnya adalah sama. Allah menguji seseorang itu kerana Allah swt mempunyai rahsianya tersendiri,sama ada Allah hendak tambah iman kita atau hendak uji sejauh mana keimanan kita. Dan kerana sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita,yang mendidik kita supaya jangan mudah putus asa dalam kehidupan yang bagaikan bahtera dilautan yang penuh dengan onak duri,ujian juga dapat mematangkan kita.
Kadang-kadang kita tertanya-tanya, mempersoalkan kepada Allah swt kenapa kita diberi ujian yang berat sebegitu sekali sehingga kita terlupa pada siapa yang perlu kita mengadu segala masalah kita, pada siapa kita harus minta kembali kekuatan kita. Astagfirullah, lemahnya dan rendahnya iman kita. Tidak redha dalam menghadapi ujian yang Allah beri terhadap kita. Jika kita anggap diri kita ditimpa musibah yang besar kita hendaklah ingat bukan kita sahaja yang mengalaminya,mungkin ada sahabat-sahabat kita @ saudara seakidah kita yang lain menghadapi musibah yang sama bahkan lebih teruk atau lebih besar dari kita.
Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.
Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya. Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.
Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Saturday, November 6, 2010

jimat vs kedekut

kowank nampak entry nieh x?
jimat vs kedekut

tibe2 je aku nk ckp sai nieh
adek aku laa
bongeks btoiiii
nk tgelak aku ble dye ckp sai nieh
hahaha
tahan je la
mne leyh gelak dpn dye
kang dye ckp dye menang
leyh kasik aku gelak
kui kui kui

perkara-perkara yg bleyh mjimatkan ataw kedekut

1.kasut
kowank kan tawu
kita nieh semakin membesar
tyap2 taun asek nk btukar je
so,mgikut adek aku nieh
kowank bli je kasut besar2
sai besar uke!
den..
dah tawu kasut tu besar
kowank sumbat kaa paper ke tisu kee
kn ta besar
jimat la kan?..

2.nset
tipu laa kalu kowank ckp kowank pkai 1 nset je kan
hehehehe
mklumlah zaman skunk
sume pkai 2,3 nset
bnyk number kan kowank pkai
so,bnyk la nset kowank bli
so,utk mjimatkan dwet n skali gus letrik kowank asek caj nset tuh
pe kata kowank bli satu enset je
den kowank tetapkan time
kui 2-3 tuk awek 1st
kui 5-6 awek 2nd
hehe
kowank tukar2 la simkad tu
uihh
mcm sengal je kn
nk tukar2 simkad
tapy tu better laa eh
save!

3.lampu kipas
kowank pon tawu kan
kalu bkk lampu n kipas lme2
mbazir lektrik je en
so,adek aku ckp laa
senang2
ta pyh pasang pon lampu n kipas
gne torchlight
mlm kan kite tidow je
bkn nye gne lampu
wat saket mate je kalu bkk tyme tidow
itu lampu
nieh sai kipas plak
dye soh pkai kipas yg dpt free
kipas yg cina2 pkai tu haa
kne gne tgn
uihh!
nk mampos
panas kowt
slumber je adek aku ckp
akhirat ag panas laa
hukhukhuk
uke2
da tmakan dlm aty





Friday, November 5, 2010

i love it


just rawk uke my dear
:)


dats all me
:)


my friends
i love them
:P


my little sis
nabila
:)


me?
oh yeah




i love them also!!!!!!!!!!!!!!!
frenz 4 eva




a life time


it take 3 second to say 
"   i love u    "
3 hours to explain it
and a life time to prove it...

life is too short 
to wake up with regret
love the people who treat you right
and forget the one dont
believe that everthing 
happen for a reason 
if you get a chance ~ take it
if it changes your life ~ let it
nobody said life would be easy
they just promised
it would be worth it
<3