To handle yourself , use your head , to handle others , use your heart

Friday, December 31, 2010

tingkatkan daya ingatan



Anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yg pelupa? Anda asyik lupa di mana kali akhir anda meletakkan sesuatu? Orang di sekeliling selalu marahkan anda kerana lupa tarikh penting, lupa letak barang, lupa makan ubat, lupa fakta2, lupa tutup kipas, lupa arah jalan, lupa nama orang dan macam-macam lagi.
Sebenarnya, kita dapat meningkat daya ingatan atau mengurangkan risiko menjadi pelupa dengan mengamalkan tips-tips di bawah secara berterusan. Lebih baik jika kita mempraktikkan ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita t ida k menjadi terlalu pelupa.
Antaranya ialah:
Amalkan Tidur Yang Cukup
1/3 hidup kita dihabiskan dengan tidur. Namun ada orang yang suka tidur lewat atau mengabaikan tidur yang cukup.
Badan perlu rehat. Keletihan hanya akan mengganggu maklumat / data yang telah disimpan oleh otak dan juga menjejaskan kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang baru. Oleh itu, amalkan tidur yang cukup di malam hari kerana ia dapat membantu daya ingatan kita berfungsi.
Mengawal Tekanan
Tekanan hanya akan membuat jiwa anda t ida k tenteram dan menyebabkan kesihatan anda terganggu. Anda juga lebih cenderung untuk menjadi seseorang yang t ida k peka dengan keadaan persekitaran. Anda t ida k dapat berfikir dengan jelas dan daya ingatan anda juga terjejas. Oleh itu, kawal tekanan anda dengan baik seperti bermeditasi, membaca Al-Quran, yoga, sauna, aromaterapi dan sebagainya.
Bersenam
Bersenam dapat menggerakkan otot-otot dan melancarkan per eda ran darah ke otak. Oleh itu, daya ingatan kita juga akan menjadi lebih baik. Amalkan senaman walaupun sekadar berjalan kaki.
Elakkan Kemurungan
Kemurungan dalam hidup akan menyebabkan hidup anda t ida k ceria. Anda sentiasa berada dalam keadaan t ida k segar dan rasa kecewa. Lama kelamaan ia turut menjejaskan daya ingatan anda dan membuat anda t ida k hirau dengan persekitaran anda. Ubatilah kemurungan sebelum menjadi serius dengan berjumpa psikiatri atau beramal-ibadah mendekatkan diri kepada Tuhan.
Awasi Pengambilan Ubat
Daya ingatan mungkin menjadi lemah dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil hormon, ubat darah tinggi, anti-kemurungan dan sebagainya. Jika anda menghadapi masalah daya ingatan disebabkan pengambilan ubat, konsultasi dengan doktor. Jangan mengambil ubat tanpa arahan doktor.
Belajar Sesuatu yang Baru
Cubalah aktifkan pemikiran anda dengan mempelajari sesuatu yang baru misalnya Bahasa Jepun, kursus kemahiran jangka pendek, menjahit, atau menghadiri ceramah dan motivasi.
Permainan
Bermain sesuatu permainan seperti board games dapat merangsang minda. Contohnya, catur, scrabble (Sahibba) dan Monopoli. Selain itu, teknologi sekarang lebih baik seperti permainan komputer dan Playstation. Pilihlah jenis permainan yang mencabar minda.
Banyak Membaca
Jadikan amalan membaca sebagai kegiatan harian. Membaca dapat meluaskan pengetahuan, mengembangkan minda dan menajam daya ingatan. Cuba ingat sedikit-sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan.
Katakan Berulang Kali
Untuk meningkat ingatan anda tentang sesuatu maklumat atau tarikh, katakan dengan kuat dan berulang kali sehingga anda benar-benar ingat akan maklumat tersebut.
Fokus
Daya ingatan dapat dilancarkan sekiranya anda sering fokus dalam sesuatu, contohnya matlamat hidup. Anda juga dapat belajar fokus dengan menumpukan fikiran anda pada sesuatu perkara dan mencatatkan apa yang anda fikirkan.
Bermain Dengan Angka
Asahkan minda anda dengan cuba bermain dengan angka seperti mengingati nombor telefon rakan-rakan.
Selain itu, anda boleh menghubungkaitkan angka-angka tersebut dengan sesuatu bagi meningkatkan daya ingatan.
Membaca Al-Quran
Sekiranya anda seorang Muslim, amalkan membaca Al-Quran walau sehelai muka surat setiap hari. Membaca Al-Quran dapat menerang jiwa, menenangkan perasaan dan menajamkan daya ingatan dengan lebih baik.

Thursday, December 30, 2010

siapa aku di hati mu

siapa aku di hati mu
acap kali kau sakitkan hati ku
aku diam kan saja
benar kata orang
jika kita mencintai sesiapa
kita relakan saja apa yang berlaku


siapa aku di hati mu
berat masalahku aku diam kan saja
demi dirimu aku rahsiakan saja
namun aku dengarkan jua
aku cuba membantumu


siapa aku di hati mu
aku sentiasa ada bila kau memerlukan ku
aku sentiasa di sisi mu tak kira susah atau senang
aku sentiasa mengingati dirimu


siapa aku di hati mu
aku cuba menyinarkan hari-hari mu andai kau suram
aku cuba mengembirakan mu
walhal
hati ku sakit perit dengan karenah mu
aku cuba mewarnai hati mu
tapi
siapa aku di hati mu

Tuesday, December 28, 2010

entry yang tah pape






kesengalan aku mula terasa...ye ah..aku tgh mghitung hari nieh weh
nk balik JMTI dah..ape laa agak nye result aku..takot laa ase nye..paling mnakotkan tu haa
subjeksubjek electrik
(waaa! tersangat la ulalalalaaa laa weh)
kowank boleyh bayang tak apa aku rase skunk?
tak?..ok..
teruskan...

bosan la plak bile pikir nk balik sane
nanty aku kne ucap papaii to my lovely blog
mmuahxmuah

dahdah..kang dah jauh melalut
anyway..aku nk cakap sai tahun bru
ag 3 ary je en
mood tersangat la teruja
walhal aku mia azam lepas ta gak lepas
ulalalalaa~
tahun 2011 aku arap ade perubahan dalam iri aku ini
doakan aku ea
doa kowank sangat la bmakna


2010
banyak pengalaman yang aku ade masa tahun 2010
ta bleyh d lupakan
kehilangan kawan tersayang
zulhanizam b badrulhisham
(al fatihah)

lepas tu pnerimaan masok aku ke JMTI(japan malaysia tech inst)
thanx yea
nk juge kowank time aku nieh en
arigato!!!

wahwahwah
sedar ta sedar
dah 6 bulan aku bljar at sane
tuptup
cuti sem

sepanjang cuti nieh
bnyk jge la aku muhasabah kan diri
maklumla
sume owg ta sempurna en
aku arap sgt dapat mbangga kan mama n abah aku
risau je dowank at aku
kalu aku kol ngadu pape
musty abah aku ckp
"sabar la kakak..nanty da abes blajar seronok2 laa"
mama aku plak t
ckp
"kakak..ang btoi ka nk jady engineer nieh..mama takot laa..senang ka dpt keja?keje kerajaan ke kak.."
tgk...aku da bleyh hafal dah dialog2 mama n abah aku
tu laa ayatayat dowank suke ckp at aku
hehehe
anyway..
tibetibe ase terharu nak cite
sebak la wehh
tisu pliss!
tak pon sape sape mia bahu
nk pinjam
wuuuuwuuuuwuuuu
insyallah..
bpegang pade prinsip aku
bleyh bjaya
"pengalaman lalu mgajar kita erti kehidupan"
semua yang berlaku
ade sangkut paut nye
fine
senang cite
ade connection uke
relationship yang sangat penting 
cube kowank bayangkan 
kalu laa sume owanh asek berjaya je
ta ke susah
cm tade psaingan
haa
skunk fair laa
ade yg kecundang ade yg bjaya
yg kecundang tu banyakbanyak laa bsabar n terusakn usaha
yg da bjaya tu..jgn la bgga sgt ye

3  dari 5 azam aku tahun nieh
da berjaya!
hehe..tahun 2011 nieh ade la lagi azam azam yang aku nk bwat

UKE!aku sedar
aku telah melalut wehh
maap

Monday, December 27, 2010

seandai kau tahu..apa yang ku rasa

oh hati 
andai kau dapat mgerti apa yang aku rasai
oh hati
 andai kau dapat pahami apa yang tersirat
ta perlu bpura
 andai kau tak dapat pahami aku
ta perlu 
kau simpati untuk mjaga hati ku lagi
ta perlu 
           kau mdustai katakata mu andai kau muak dgn sikap ku

*susah nak bwat owg pcaya dgn katakata kita

Sunday, December 26, 2010

ho ho ho jalanjalan cuci mata

semalam 25 dec 2010
aku mjejak kaki ke pesta sg nibong
wahwahwahwah
tersangat laa ramai weh
mase aku sampai tu
ehemehem
(mama,nabila,abg amin,abg zainal,abg ad)
tu name2 yg pergi smlm uke
kami sampai dlm pukul 9.10 cmtu laa
nk beli tiket pon
mak aihhhhhhh
ramai laaa
ase da tanak masok je 
tape laa
berkat ksabaran,dpt gak beli tiket
:)
masok la kami berlima
jalanjalan pusingpusing at kedai sume tu
pastu masok at tempat game
wahhhhhh!
crowded sangatsangat!!!!!!
ta suke langsung
tapy tape laaa
aku nk nieh temankan dowank tu haa
geng abang askar
(hahaaha)
hehe
muke excited ooooh
dowank ta penah dtg pesta laa
maklumlaa
owg luar mehh
dowank pon maen laa game yg ade at pesta tu
(erkk..ayat tskema plak)
dah tu abes bosan jalanjalan pusingpusing ag
smpai laaa jmpe gate keluar
haahaha
balik laa woiihh
jam pon dah pkui 11.10 mlm
pastu antar mama n adik aku blik umah
lepas tu
ape lagi
aku follow la dowank g karok at perda tuh
mak aiiih
jiwang btoi dowank nieh
ahahaha
pape pon sore dowank memg power
:)
best sgt
credits for them laaa
time tu dah pukui 2 pagy kowt
ktowang pon kuar dari karok n den singgah bli air
pastu pusingpusing at RnR sg dua eh..(pantai bersih kowt)
hahaha 
tatawu la aku tmpt tu pangei ape
yg pasty tempat tu ramai sangat mat motor n kereta
uke da tgk sume tuh
ktowang pon bgerak blik
2lbeyh bwu smpai umah
wahh!
nantok tersangatsangat
:)

best dapat kenai n kuar nan dowank
ahahaha
(lwk abes yea)

Wednesday, December 22, 2010

mana satu pilihan hati kita


Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"
Mak jawab, "dua-dua bukan.."
Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.
"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.
"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.
Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.
"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.
"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.
"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."
Saya memintas, "Tak faham.."
Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."
Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."
Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini..
Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.
Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.
"Mak dulu masa muda ada secret admire. Rajin betul dia hantar surat. Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal. Mak nak belajar sungguh-sungguh. Lama budak tu tunggu mak. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu," Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..
"Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak.
Emak ketawa kecil.
"Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu. Mak takut pada Allah. Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain. Mak, seperti kakak.." Mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.
"Dulu bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji. Sebab zaman tu hujung 70-an dan awal 80-an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya. Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung. Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.." emak melemparkan pandangan ke lantai.
"Selepas itu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.
Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.
"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya.
Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.
"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."
Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.
Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.
Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.
Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.
Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.
"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."
"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."
"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.
Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara," emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.
so,amacam kawan2?

Sunday, December 19, 2010

kisahkisah cuti ku


bermula la ary yg aku tggu2 kn
wootwoot
CUTI!
sonok ta terkata
aku suke even aku ta wat pape tyme cuti
sekurang2 nye
aku ade mase untuk rehatkan bdn2 aku yg always sengal
hahahaa
i love cuti

start dari ary kames
aku d ajak untuk kuar oleh kwn2 n family2 aku
tapiii
aku ta join kowank pon
sorey!
aku mawu rehat abes-abesan laa


yeay yeay yeay
aku suke ble cuti mjelma
cepat2 la cuti lagi
hehee
dush!
amek kaw
kaw kne engat
t bln 1 ko kne g blik jmti uhh
pfhhhhh~


actually
im ok wif dat place
tapy aku suke benci kokurikulum!
sbb tu aku suke benci tempat tu
ahhahax
fine!
aku da dpt surat amaran kedua


hahahahaha
sengal la weh
aku ase hepi kowt
hepi sbb bjaya dpt surat amaran??
dush!
ngoks~
aku hepi sbb 
err
errrrrr
ermm


rahsie laa weh
ne leyh gtaw
wekss~
sje je nk gedik2 nan kowank

hmmmm
i miss you
where r u ryte now
im gonna miss u like hell
stop being like a damn thing
"forgive n forget"

sorey aku ngah lyn feeling tibe2 ase nk jiwang
ahahhaax

Saturday, December 18, 2010

ku ukir indah namamu


If I let you go
Something I belong
Forever will be gone
The love is never shine
Is so hard to say since you far away
Nothing gonna do
The love is only you
To the end of time
I’ll be missing you


Entah kemana
Akanku cari
Rasa cinta yang
Pernah ku miliki
Janji setia
Sehidup semati
Dan hanya waktu yang
Memisahkan kita
Namun semua
Telah berakhir
Untukku


Harus ku akui
Sampai detik ini
tak akanku lupa
Kisah cinta kita
Abadi untukmu
Yang ku ukir indah