To handle yourself , use your head , to handle others , use your heart

Sunday, August 28, 2011

nape cari die ?

sye ta phm nape die boleh jumpe sye 
kalau nak die balik
amek la cepat cepat
ta pyh buat sye rase sedih mcm nieh
fine 
sye emo 
sye benci bile jadi mcm nieh
tggu la 
nanti sye private hal sye
:(
hmmm
 sye benci org mcm nieh
ta pikir hati org lgsg
sorry
sye budak kecik yg emo bile bcinta
sorry

argh ~


serius 

saket sangat bila teringat

arghh ~ 


:(

U-C-A-P-A-N

ps comei :  selamat hari lahir pade sape -sape yg lahir di bulan ogos :)


selamat bercuti pade sume student ! tambah-tambah student JMTi yg rawk babe , plus untung la pade yg da masok loan tu .. tsf , sabar ea nanti loan awak masok la :)


selamat menyambut hari kemerdekaan kepada semua rakyat malaysia yg tercinta* hari nieh ade sikap patriotik* :)


selamat menyambut hari raya aidilfitri kepada semua umat islam :)
harap di ampun dosa-dosa yg lalu, 
dipanjangkan umor untuk bjumpe lagi dgn ramadhan nanti
di murahkan rezeki & diberkati allah s.w.t
:)

tunggu next post oke , 
ade cerita lagi nak share
tapi jari dah gedik nak pangkah ..hehe
jum layan cerita alice in the wonderland

Thursday, August 25, 2011

benci share !

one day , 


i hope u will understand,



and forget the others ...




" i love you "
:*

Wednesday, August 17, 2011

da lama simpan , rase macam nak buang jauh jauh je

selamat pagi semua  agak berpagi ye sya di sini ta penah nye nak bangun sahur , tibe tibe je hari nieh dgn rajen nye si kawan sya masak air oh yeahh ~ makan maggi la jwb nye :(
ta best lgsg..actually , dm dekat jmti ade serve kan makanan
tapi kami semua malas nak turun ..gile ke hapa penat ahh nak panjat tgkat 4 
haa ! dah tu nk merungut ape kan fifi natasya *padan muke*

oke oke , berbalik pade niat hati yg asal .. sbenarnya tengah saket hati .. dah lama sgt sgt pendam
tapi , tatawu nak cakap kat sape kan .. ditelan mati emak, diluah mati bapak 
*oke , ayat aku memang suke hiperbola*
fine , disebabkan entry aku hari nieh ade kaitan dgn hati , boleh kan aku bkasar sket dgn korang ?
korang jgn kecik hati tau, nanti raya aku minx maaf siap-siap ..hee~ 
*maaf , maaf , maaf (sila buat gaya nabil dlm ML)

FUHH~alamatnye sampai besok aku menaip pon, entry aku takan siap
btoi x ? .. ahaha .. hmm .. oke , aku mulakan yea
actually , benda nih da lame jadi , dah lame sgt aku perhati 
maklum lah kita kan manusia
mesti penah wat silap kan ?
tapi , aku tatawu la same ade dia sedar ke x yg kadang-kadang die suke myakitkan hati org ?
suka wat org tguris 
suka wat org terluka
suka wat org rase 
* fine , amek la sume *

hmmm.. sampai bile nak soh aku bsabar dgn karenah tu?
sampai bile kau nak puas ha ?
sampai bile kau nak wat mcm nieh ?
sampai bile haa ?
kalau aku berani , dah lame aku cakap dkt kau
* aku ta suke pangai tu*
kau suke kan org pandang kau tu bagus ?
tepuk tnye dada diri sendiri ?
cukup ke bagus kau bile kau buat org rase saket hati dgn kau ?
*fine, aku rase skema gune ayat bmadah helah nieh*
ape bolah buat dulu cikgu aku ajar
terima kaseh cikgu !
rindu la nak kena denda sbb cakap omputeh mase kelas bM
:'(
(KAN DA LARI TAJUKKKK , CEPAT KEJAR BALIK)

Oke , actually aku tgh marah + geram
mood aku ta oke 
smlm pon aku da show off kat kekawan aku , yg aku memang tgh geram
sorry weh ! 
aku tade niat pon
kusut la bile teringat
fine ~ aku memang suke mengamuk bile aku ta puas hati
mama pon cakap
tapi aku cepat oke bile aku rase 
bodoh nye aku , nape g ngamuk 
simpan la sorang sorang
hah!
sebab dok simpan sgt la aku jadi mcm nieh
jadi mcm org hati kering
pada hal 
dalam hati ade niat nak bina taman rama rama
(siyes saket bile mcm nieh)

oke la , aku rase nak tulis intro je 
yg isi kandungan tu biar aku sorang je yg tawu
penutup nye
SAKET sesangat hati nieh


ini bukan cerita hati yg terluka oke !
:)

ps: hargai kawan anda


 

Saturday, August 13, 2011

hari 10 - Songs anda mendengar apabila anda Happy, Sad, Bored, Hyped, Mad

pemenang lagu yg berada d hati sya : munajat cinta 
cube la korang dengar
lagu tu best + sweet + romantik

*sila click d sini *


Malam ini, ku sendiri,
tak ada yang, menemani,
seperti malam-malam,
yang sudah, sudah
Hati ini, selalu sepi,
tak ada yang, menghiasi,
seperti cinta ini,
yang s’lalu, pupus
[Chorus:]
Tuhan kirimkanlah aku,
kekasih yang, baik hati,
yang mencintai aku,
apa adanya
Mawar ini, semakin layu,
tak ada yang, memiliki,
seperti, aku ini,
semakin, pupus

lagu kedua yg selalu sya nyanyi 
no promises by shayne ward

Hey baby, when we are together, doing things that we love.
Every time you’re near I feel like I’m in heaven, feeling high
I don’t want to let go, girl.
I just need you to know girl.
I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms
Here tonight
Hey baby, when we are together, doing things that we love.
Everytime you’re near I feel like I’m in heaven, feeling high
I don’t want to let go, girl.
I just need you to know girl.
I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms
I don’t want to run away, I want to stay forever, through Time and Time..
No promises
I don’t wanna run away, I don’t wanna be alone
No Promises
Baby, now I need to hold you tight, now and forever my love
No promises
I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms
I don’t wanna run away, baby you’re the one I need tonight,
No promises.
Baby, now I need to hold you tight, I just wanna die in your arms
Here tonight

tengah dgr lagu no promises, dh ulang banyak kali lagu nie
lagu nieh sweet
hurmm .. i miss u syg ..

hari 09 - Sesuatu yang anda berbangga dengan diri anda dalam beberapa hari yang lalu

selamat malam

errr ~
dah bpe lame sya mengadap laptop
sila jawab !
T.T

dah lme sgt nieh , nieh last entry rase nye
cepat cepat la menaip fifi natasya oii

sila-baca-tajuk-dengan-kelajuan-yg-betol

sya bangga dapat berpuasa tahun nieh

" selamat berpuasa kawan-kawan"




Hari 08 - matlamat jangka pendek untuk bulan ini dan mengapa

ohhh sila tengok tajuk kat atas tu betul betul
*aishh*


of coz la nak study hard untuk bulan nieh ehhh
 untuk bulan bulan yg seterus nye juge larh
;)

mengapa

sebab nak gembira kan hati mama & abah
sebab nak rase bahagia bile impian yg dulu penah musnah tercapai
*amin*




Hari 07 - gambar seseorang / sesuatu yang mempunyai impak besar bagi anda

hai & good nite :)
nampak kan tajuk kat atas tu
Hari 07 - gambar seseorang / sesuatu yang mempunyai impak besar bagi anda

first skali yg ade dlm fikiran skrg adelah gmbar parents
gambar mama & abah
tapi atas tu nak seseorang kan
sya nak ckp pasai david beckam

arghhhhhh ~
disebabkan david beckham
sya jatuh cinta dengan bola
dulu sya ta suke bola
sebab sya ta paham satu ape pon
skrg nieh
kalau ade game 
mesti sya tengok
& sya pyokong setia david beckham
even die dah kurang dari maen bola nieh
die tetap hebat
see, muke die hensem + smart kan
;)

p/s: rindu nak tengok plawanan bola
rindu nak jerit jerit mase gol
rindu nak komen pasai plawanan bola
rindu nak bagi semangat dkt kwn-kwn yg maen bola
dulu mase sekolah 
sya slalu jadi pnyokong
rindu nyeeee
:(


Hari 06 - Favorite pahlawan super dan mengapa

selamat malam kawan ! 
* tiru gaya upin & ipin *

oke sume , tajuk kat atas pasai superhero
sya suka batman
batman kire superhero laa kan
:)
kenapa sya pilih batman
batman hensemmmmm 
*eiyuwww* 
sut , kostum or wat ever la batman menarik
maksud sya dekat cnieh
lebih menarik dari superman tu
weks ! 
ahha sorry fan of superman :)


hari 05 - Gambar tempat anda telah lawati

haiiiiiiiiiiiiiiii penat larh mcm nieh
:(
tu laa , gedik ag kan
suke tanguh keje, cmnie la jadi nye

oke kekawan
harap maaf , cabaran ke 5 ade problem
gambar tade laa
sorry 
:(




Hari 04 - Satu tabiat yang anda ingin anda tapi tidak mempunyai

haiii guys , jumpe lagi
heheheeyahhoooo ~

tabiat ? ape itu tabiat
tabiat tu mcm mane ?
fine 
gooooogle cepattt !

errr
kuar nieh 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ta.bi.at
[n] (1) perangai; watak; budi pekerti; (2) perbuatan yg selalu dilakukan; kelakuan; tingkah laku



----------------------------------------------------------------------------------------------

so , dh tawu ape itu tabiat kan ..
meh cnie sya nk cerita  



tidow nyenyak + awal









 nak sangattt tidow awal dgn nyenyak nye
skrg nieh susah sangat nak tidow awal
memang susah
kalau tidow awal
kui 3 lbeyh mesti tjge
the end, memang rase mcm nak amek ubat tidur je laa
sabar je laa , nak kejutkan tsf 
kesian plak kat die 
huhu ..
sedihh
ta bleh tidow la skrg nie
habit baru skrg nieh suke sangat bangun lmbt
nieh sume sbb ta bleh tidow
hmmm ~ 



oke , the end

;)

gud nite !
hahahaha ~


Hari 03 - Gambar anda dan rakan-rakan anda

haii guys ... 

pfhh ~ maaf maaf 
bz dgn segala benda 
+ lupe seketika pasai cabaran nieh
thanx cik aqidah nuwairah selalu dok tanye
" fifi , bla ang nak update blog niehhh " 
haha 
tawu la die ari ari update blog
boo ~
haha

oke oke 
4get the nonsense things 4 while yeah

nmpk tak title atas tu ?
gambar anda dan rakan rakan anda 

gambar 1
ini kawan yg baek
sya suka share ape sje dgn die
name die syiqin
tapi sya suke pangei die AYOB
HAHA ~
gambar 2
nie kaisyah
die kawan yg palenggggg baek + gila
rindu larh :(



itu ashikin @ ckang
blakang tu nazril
" COMEI"
haha
rindu larh





itu gambar kawan kawan sya
ade yg jauh
ade yg dekat
:)

update blog  smbil tengok movie flat 3a 
abes sume  ayat yg ade "a " takot sya nk taip
:)
mood : nak menaip smbil jumpe cabaran yg d tunggu 


Sunday, August 7, 2011

unknown




it happen again
again
and over
again

unhappy

R A N D O M

Assalamualaikum & hai guys

jumpe lagi dekat blog yang sepi nieh
huhu.. tadi blogwalking 
rata-rata semua blog ade lagu 
woaa ~ gedik nye tangan nieh 
terus buka fullmucic.co.cc
cari la lagu nieh 
" pokok " 
tapi HAMPA 
lagu tu tade pon 
tape laa .. nanti la nak letak lagu
pastu engat nak tukar header , background
ermm
NANTI LAA ..
skrg jarang bz
bile balik rumah bru boleh on9
pastu boleh la blogging sepuas-puas hatiiiiii
syiokkk ooo


oke , oke berbalik pade niat di hati
actually , update blog sebab bosan
tadi bace novel inikah cinta
oke oke la novel tu
maybe japg nak bace novel 
hadirnya cinta
novel tu best sangatttttt
selalu je nanges bile bace novel tu
T.T


ohh , tadi pagi g tadarus 
ramai sangat org yang g 
:)
arounds 500 people , termasuk sya laa
dari pukul 8.30 pagi sampai 12lbeyh
alhamdullilah , tahun nieh dapat gak khatam al -quran ramai-ramai
harap tahun depan , kalau umur panjang 
sya boleh sertai lagi tadarus mcm nieh
*hope*

fine , sya memang suke melalut + merepek bile menaip nieh
macam-macam story nak tulis tapi lembap sket
*semputttt* ;)
actually nak cerita pasai ramadhan


----------------------------------------------------------------------------------------

kelebihan berpuase di bulan ramadhan

1. Puasa di Ramadhan menjanjikan pengampunan dosa :
Nabi r bersabda :
[ من صام رمضان إيمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه ]
Maksudnya : ” Barang sesiapa yang yang berpuasa ramadhan kerana didorong oleh iman dan
mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu ” [HR Al-Bukhari : 38, Muslim : 175]
2. Puasa di Ramadhan menjanjikan syurga :
Nabi r bersabda :
[ من آمن بالله وبرسوله وأقام الصلاة وصام رمضان كان حقا على الله أن يدخله الجنة ]
Maksudnya : ” Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan
berpuasa di bulan ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam syuga “
[HR Al-Bukhari : 2637]
  • Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah  ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
  • Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
  • Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :
    1. (Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :
      (Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)
  • Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!
  • Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh....... berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w)  pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada  umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibubapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.
  • Apabila pada malam akhir Ramadan dinamakan malam persalinan. Pada malam hari raya Aidilfitri didatangkan Allah malaikat kepada tiap-tiap negeri turunlah mereka ke bumi, berdiri pada permukaan jalan menyeru dengan suara yang kuat, semua mendengarnya kecuali jin dan manusia berkata mereka, hai umat Muhammad keluarlah kamu menghadap tuhan yang amat mulia (sembahyang raya di pagi raya) yang memberi pemberian yang berpanjangan dan mengampun akan dosa-dosa yang besar. Apabila tibalah umat Muhammad ke tempat sembahyang, firman Allah kepada maliakat : Hai malaikatKu, apakah balasan orang yang mengambil upah apabila selesai kerjanya ? Jawab malaikat , hai Tuhan kami, sempurnakanlah upahnya! Firman Allah bahawa Aku saksikan kamu hai malaikatku, telah aku jadikan pahala mereka dari puasa mereka pada bulan Ramadan mereka mendirikan sembahyang, ialah keredaanKu dan keampunanKu kepada mereka! Maka firmannya lagi : Hai segala hambaku, pohonlah kamu kepada ku, maka demi ketinggianku dan kebesaranku, tiada memohon kepadaku hari ini akak sesuatu bagi agamamu dan duniamu, melainkan Aku kurniakan kepadamu! (Al-Hadith).
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
    • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
    • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
    • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
    • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
    • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amal fardhu diberi balasan 70 kali ganda. Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa. Barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya, berkata sahabat : Bagaimana kami tak sanggup memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasullullah - Allah memberi pahala ini kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma atau segelas air, barang siapa kenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa. (Al-Hadith)
  • Puasa menurut segala yang disuruh dan menjauh segala pantang larangannya, diampunkan dosanya, dan bertasbih, bertahlil dibinakan rumah indah dalam syurga.
  • Barang siapa hadir ke dalam majlis zikir pada bulan Ramadan, ditulis tiap langkahnya ibadat setahun, dan pada hari Qiamat bersamaku di bawah Arasy. Siapa tetap berjemaah dalam bulan puasa didirikan kota bercahaya indah, cemerlangnya , dan yang berbakti kepada ibubapanya Allah memandang rahmat kepadanya, dan isteri yang berbuat sesuatu mencari keredaan suaminya, maka pahala yang besar Allah kurniakan kepadanya , seperti Siti Maryam dan siapa yang menyampaikan hajat orang mukmin, Allah menunaikan seribu hajatnya, dan siapa bersedekah kepada fakir miskin (yang ada anak isteri) tiap langkah dikurniakan kepadanya seribu kebajikan, dihapuskan seribu kejahatan dan diangkatkan seribu darjat baginya. (Al-Hadith).
  • Orang yang sembahyang bulan Ramadan tiap sekali sujud, dikurniakan kepadanya 1700 kebajikan, dan dibinakan rumah didalam syurga daripada permata bagi orang yang berpuasa dan beribadat, 75000 malaikat meminta ampun baginya dari pagi hingga tenggelam matahari, dan dibina sebuah mahligai baginya . (Al-Hadith)
  • Pada hari Qiamat, Allah memerintah Malek Ridwan supaya dikeluarkan orang-orang berpuasa daripada kuburnya dengan keadaan lapar dan dahaga, lalu disuruh Malek Ridwan berikan segala keinginan mereka dari segala macam makanan dan minuman syurga. Maka Malek Ridwan memerintah kepada anak-anak membawa talam-talam makanan , minuman dan buah-buahan. Sebagai balasan berlapar di bulan Ramadan. (A-Hadith)
  • Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil meyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu.)
    • - Apabila  dia berdiri maka berdoalah hamparannya :  (Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani  tebal kepadanya di dalam syurga)
    • - Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian (Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)
    • - Apabila memakai kasut, berdoalah kasut  (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)
    • - Apabila memegang timba berdoalah pula timba : (Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)
    • - Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu : (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)
    • - Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya:  ( Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya!)
    • Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! (Al-Hadith)
  • Malaikat yang banyak muka bersujud kepada Allah pada hari Qiamat, satu muka sujud , satu muka melihat syurga, satu muka melihat neraka, satu muka melihat Arasy , lalu berkata malaikat itu : Wahai Tuhanku , ampunlah umat Muhammad, kasihanilah mereka! janganlah disiksa orang yang berpuasa Ramadan dari umat Muhammad! (Al-Hadith)
    • Keredaan Allah (bagi orang yang taat)
    • Keampuan Allah (bagi orang yang maksiat)
    • Jaminan Allah (bagi orang yang taat)
    • Kejinakan Allah (bagi orang yang tawakkal)
    • Anugerah Allah (bagi orang yang benar).
      • Ramadan, Ramada, ertinya : membakar - yakni menghapuskan dosa dosa orang yang berpuasa dan beribadat bulan Ramadan.
      • Ramadan ertinya bulan mendapatkan keredhaan Allah dan keampunan bagi hambaNya. Orang yang mendapat keredhaan dan keampunan Allah bererti memberi jaminan (kerana ibadatnya pada bulan mulia dengan penuh taat) mendapat syurga anugerah Allah bagi hambaNya yang benar benar melakukan ibadat kerana Nya pada bulan Ramadan termulia ini dengan ganjaran pahala sehingga seribu kali ganda dan keampunan yang banyak sekali, teristimewa pada malam Lailatul Qadar.
    • "Bahawa di dalam syurga terdapat bilik bilik, dilihat dari luar nampak di dalamnya dan dilihat dari dalam kelihatan di luarnya, berkata sahabat : untuk siapakah ya Rasulullah? Lantas Baginda menjawab : Ialah bagi orang yang baik percakapannya, bagi orang yang memberi makan makanan, bagi orang yang sentiasa berpuasa, bagi orang yang sembahyang di tengah malam sedang manusia banyak tidur." (Al Hadith)
    •  
    • "Semulia mulia sedeqah ialah sedeqah pada bulan Ramadhan." (Al Hadith)
    • "Puasa itu perisai dan sedeqah itu memadam kesalahan dosa sepertimana air memadamkan api." (Al Hadith)
    • "Siapa memberi makan ( berbuka puasa) kepada orang puasa makan baginya seumpama balasan pahala orang yang berpuasa dengan tidak kurang sedikitpun ." (Al Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba berpuasa Ramadan, diam tiada berkata yang sia sia dan daripada yang haram dan yang makruh, dan sentiasa menyebut Allah (berzikrullah), menghalalkan yang dihalalkan Allah, mengharamkan akan yang diharamkan Allah, tiada mengerjakan kejahatan, melainkan sehingga berakhir Ramadan, telah diampunkan baginya segala dosanya, dan tiap tasbih, tiap tahlil, dibinakan sebuah rumah yang terindah di dalam syurga daripada permata zamrud, di dalamnya daripada yaqut merah indah, di dalam rangka permata itu (yaqut) terdapat sebuah khemah, di dalamnya terdapat bidadari ( hurul ain isteri syurga). Terhias dengan permata bercahaya indah yang menerangkan bumi seluruhnya.(Al Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawasanya bagi Allah beberapa kejadianNya, dijadikan mereka supaya menyampaikan segala hajat orang dan supaya orang meminta tolong kepada Nya, pada menyempurnakan segala hajat yang diperlukan, mereka itulah orang yang aman daripada siksa Allah (Riwayat At Tibrani) (Al-Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawa pintu langit dan pintu syurga dibuka pada awal Ramadan hingga akhir malam Ramadan, tiap orang yang bersembahyang pada malamnya dituliskan baginya tiap satu sujud 1700 kebajikan, dibina rumah baginya di dalam  syurga daripada yaqut merah indah, baginya 70 pintu daripada emas yang bertatah yaqut permata yang merah, orang yang berpuasa pada awal Ramadan diampunkan segala dosanya  hingga ke akhir bulan Ramadan, dibinakan baginya tiap tiap hari sebuah mahligai di dalam syurga, mempunya 1000 pintu daripa emas, dan meminta ampun baginya 70 000 malaikat  dari pagi  hingga tenggelam matahari (Al Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Kelebihan hari Jumaat pada bulan Ramadan atas segala hari yang lainnya seperti kelebihan Ramadan atas segala bulan (Al Hadith)
  • Barangsiapa mengerjakan ibadat pada bulan Ramadan dengan keimanannya dan ikhlasnya kerana Allah, maka di ampunkan segala dosanya yang telah lalu (Al Hadith)
  • Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)
  • Apabila berakhir bulan Ramadan, menangis wali-wali Allah kerana terpisahnya bulan yang paling mulia yang digandakan ibadat berlipatkali ganda daripada bulan bulan yang lainnya, bulan Allah mudah menerima ampun taubat hambaNya, bulan yang banyak sekali diturun rahmat ke alam, bulan yang terdapat padanya malam Lailatul Qadar, suatu rahmat dan rahsia yang dikurniakan kepada hamba hamba Nya yang  salihin, yang tidak terdapat pada bulan bulan yang lainnya. Mereka menangis kerana belum tentu akan dapat menemui bulan termulia ini pada tahun tahun hadapan, kiranya dipanjangkan umur.
  • Apabila berakhirlah malam bulan Ramadan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, dan segala malaikat, jerana berlalu Ramadan berlalulah kelebihan, sebab musibah bagi umatku, dan duduk segala malaikat bagi musibah, orang bertanya : Ya Rasullullah, apa itu musibah ? Jawab rasullullah (s.a.w), Kerana segala doa padaNya itu mustajab, sedakah makbul, segala kebajikan digandakan dan siksa kubur diangkatmaka apakah musibah yang terlebih besar daripada ini bagi umatku?! (Al-Hadith)
  • Malam Lailatul Qadar adalah malam rahsia, yang turunnya padanya malaikat Jibrail dan beberapa malaikat dengan perintah Allah. Orang yang berjaga dengan malam ibadatnya untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar yang terahsia itu yang tidak diketahui oleh manusia, hanya orang-orang solihin yang hampir, orang berusaha mendapatkan malam mulia itu dengan berjaga malam pada sepuloh malam Ramadan yang terakhir maka diampunkan tuhan segala dosanya. Di pahalakannya dengan banyak , dirahmatkannya dengan limpah kurnia. Dan orang-orang solihin yang dikurniakan Allah mendapat malam Lailatul Qadar itu satu keberuntungan kebahagiaan bagi akhirat, mendapat keampunan dan rahmat terbesar, mendapat pimpinan Allah dalam hatinya, mendapat keredaan Allah dalam hidupnya dunia dan akhirat.
  • Malam Aidilfitri, malam raya, disunatkan kepada kita berjaga malam, beribadah, bertakbir "AllahuAkbar" sepanjang malamnya. Akan mendapat keampunan yang banyak, pahala yang besar, rahmat Allah tercurah kepadanya. Siapa yang menghidupkan dua malam raya (AidilFitri & AidilAdha) dengan ibadatnya dan takbirnya , tiada dimatikan hatinya pada hari yang dimatikan segala hati. (Al-Hadith)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

oke kawan-kawan marilah kite berpuase yea 
jangan cube nak ponteng puase plak ye 


tahun nieh sya ade teman yang kejutkan pagi sya dengan sms 
tsf sayang ! 
pagi-pagi mcg soh teman dia bsahur
haha , manje 
selamat berpuase sayang , jangan cube nak ponteng puase
tumbuk perut bru tawww ! 
* sya tawu die bace blog nieh , haha *



selamat berpuase 
hari ke tujuh puase 
ikhlas kan hati sedekahkan senyuman