To handle yourself , use your head , to handle others , use your heart

Monday, December 15, 2014


dunia aku
kadang kadang sepi
kadang kadang duka

dunia kau
kadang kadang gembira
kadang kadang suka

dunia aku
mungkin wujud
mungkin tidak

dunia kau
mungkin ada
mungkin lesap

aku
kau
dunia

nyatanya beza

tanya aku




tanya aku
 saat kau binggung

tanya aku
 saat kau lupa

tanya aku
dimana aku berada


Thursday, September 11, 2014

peluang


bila diberi peluang untuk memilih
tangan aku mengeletar
bibir aku terkunci rapat
dan minda aku seakan akan berhenti berfikir seketika .

aku takut
andainya pilihan yang aku buat
bukan seperti gambaran yang aku idam

aku risau
andainya pilihan yang sudah aku pilih ini
bakal buat aku jatuh tak terbangun

ya ,
aku tahu
manusia seharusnya redha
apa yang dirancang belum pasti jadi
dan apa yang kita tolak itu yang diberi .


Tuesday, July 1, 2014

terimakasih MSJ



bersediakah hatimu
menerima segala kekurangan
dan cacat cela aku .

kadang - kadang aku
bisa melenting tak tentu pasai
tanpa tahu sebab yang nyata .

kadang - kadang aku
bisa merajuk tanpa
ada sebab yang pasti .

kadang - kadang aku
manja agar kau beri perhatian
saat kau sibuk dengan diri kau .

kadang - kadang aku sengaja
pura - pura tak mengerti apa kau mahu ,
padahal aku sengaja mengusik .

terima kasih ,
kau cuba memahami aku .
cuba gembirakan aku .
cuba buat segala-galanya .

terimakasih ,
jiwa :)


kau tahu ?



kau tahu ,
malam makin suram .
sepi dan kelam ?

kau tahu ,
bintang langsung tak kelihatan ,
dan bulan hanya bersinar dibalik kabus tebal ?

kau tahu ,
semalam kian hilang ,
dan esok bakal muncul ?

kau tahu ,
aku sayang kau ,
dan akan sayang kau
selagi aku bisa bernafas ?

kau tahu ,
itu semua ?


Sunday, June 15, 2014

aku memang begini



cinta .
kau datang
dengan tiba - tiba
mebelah kelam kabus hati
membawa indah pelangi

maaf
dengan kata-kata tadi
aku memang begini .

sayang .
aku cuba mengerti
aku cuba fahami
apa isi hati ingini

maaf
aku kejam
kejam dengan hati mu
membiarkan ego merajai diri .

maaf
aku bukan perempuan lembut hati
yang bisa mengikut segala kata
aku perempuan kebal hatinya
yang lali dikata kejam pada lelaki .

maaf sayang
aku cuba
kawal ego
kawal marah
kawal diri

aku cuba turuti
apa kau mahu
cuba penuhi apa kau impi
aku cuba ya ?

tolong yakinkan aku 
kau tak sebegitu . 
yang datang mencuri 
kemudian menghilangkan diri 





Sunday, June 1, 2014

Thursday, May 8, 2014

maaf



sakitnya hati
bila orang kita sayang macam ibu
ketepikan kita
dengan sekelip mata .

sakitnya hati
bila kita cuba bercakap
tetapi dia mengelakkan diri .

sakitnya hati
bila diri berusaha
namun langsung tak dihargai .

sakitnya hati
bila senyum diberi
tetapi palsu .

maaf
andai diri ini bersalah .
maaf
andai diri ini mengecewakan mu .
maaf
andai diri ini langsung tak menghargai usahamu .
maaf
andai diri ini buat dirimu bsusah payah .

maaf .

Tuesday, March 18, 2014

tak rela




bila aku gembira
dan orang sekeliling aku
turut gembira
aku rela

dan bila
aku bersedih
disaat ramai orang mengelilingiku
tak rela sebenarnya
kalau orang lain bersedih .
larikan diri sepantas yang boleh ye










Wednesday, March 5, 2014

mimpi



semalam aku banyak bercerita
kisah perkenalan aku dengan kau
mana mungkin aku lupa
memori indah itu .

semalam aku banyak bercerita
saat - saat manis bercinta
dengan siapa kalau bukan kau .

semalam aku banyak bercerita
membiarkan saja kau mendengar
biar khusyuk dan tersemat di hati
kisah cinta aku dan kau .

semalam aku banyak bercerita
sehingga letih mulut ini bicara
dan kau hanya diam membisu
tiada senyuman mahupun gelak tawa .

ouh , lupa .
semalam itu aku hanya bermimpi .

tunggul



kau mengeluh
aku mendengar
dan bila aku mengeluh
sepatah pun tidak kau dengar

mungkin aku hanya tunggul disisi kau .

Monday, March 3, 2014

perempuan



perempuan itu
mukanya seram
tapi

hatinya baik

pelangi





suatu hari ,
tiba - tiba saja
datang pelangi .

hujan tiada .
gerimis tiada .
yang ada hanya awan mendung .

pelik , hairan .
fikir aku .
oh , khayalan saja .

tiba - tiba
pelangi itu hilang .
guruh , hujan lebat
muncul tidak dipinta .

aku memandang langit
menahan rasa gemuruh didada
takut sebenarnya .
tapi biarkan ia begitu saja .

suatu pagi .
guruh , hujan lebat
pergi membawa diri .
muncul awan mendung ,
sembunyi mentari
lalu muncul muncul
pelangi berwarna warni .


Saturday, February 22, 2014

sepi


biasa begini .
bila kasih disalah erti .
bila sayang dikhianati .



sepi , 2014

maaf dan murah





maaf  dan murah .
sangka ku manusia ini ,
pemaaf dan pemurah .

pemurah dikala maaf diminta ,
senyum diberi .

tapi aku silap .
manusia .
ada berbagai sifat .

maaf dan murah
tiada pada diri mu .

Thursday, February 20, 2014

biasa agaknya ?




dah terlalu biasa begini
kepercayaan dibalas dengan dikhianati

dah terlalu biasa begini
bila hati menyayangi separuh mati
dan kau berlagak berpura tidak mengenali

dah terlalu biasa begini
bila kau berlalu pergi tersenyum
biarkan aku seorang diri

dah terlalu biasa begini
bila kau dikecewakan
lantas diri mencari aku

dah terlalu begini
bila kau berjanji sehidup semati
kemudian hari kau menghilangkan diri .

jangan khuatir
bila aku masih bisa senyum
tertawa seorang diri masa kau lupakan aku .




milik




tidak aku duga
dimasa ini masih ada manusia yang
berkata tidak di mulut ,
ya dihati .

maaf .
aku bukan hipokrit
berlagak di atas muka bumi yang bukan milik sendiri .

sahabat :)



dulu
kau masih bernyawa .
menjadi sahabat , teman dan musuh .

dulu kau masih bernyawa .
menjadi pendengar dan penglihatanku .

dulu kau masih bernyawa .
menjadi tempat aku bercerita .
dari segala kejadian sebesar kuman sampai cerita dinasor yang sudah pupus

dulu kau masih bernyawa .
menjadi tempat aku menangis
meluah perasaan marah yang terbuku dalam hati

sekarang .
kau
hilang dari pandangan mata .
hilang dari muka bumi ini .

sekarang
kau tak muncul bila aku mencari .
kau diam tidak menyahut .
kau diam tinggalkan sepi .

sahabat ,
tenanglah kau disana .
semoga roh mu dicucuri rahmat
alfatihah :')


Saturday, January 25, 2014

tipu



dia menipu
inginkan duit .

dia menipu
tutupkan kesalahan diri .

dia menipu
untuk berada diatas .

dia menipu
machokan diri

aku menipu
untuk diri kau .

biar .


biar aku
dengan diri aku .
yang masih dalam
 ego yang tinggi .

biar aku
menipu diri aku .
agar hati tidak terus disakiti .

peduli



kenapa perlu aku jujur perasaan dihati ?
kalau kau langsung tak pernah ambil peduli .

masa


beri aku masa kau ,
biar aku wujud sebentar dalam diri .

dua puluh empat jam aku tunggu ,
dan hanya 1 saat kau menoleh .

terimakasih masa ,
aku hargai .

Wednesday, January 8, 2014

Tipu





kau tahu perasan ditipu bagaimana ?
cuba kau ambil pisau ,
tikam tangan kau .
apa kau rasanya ?


sakit bukan ?
pedih bukan ?
macam itu aku rasa bila kau tipu aku .

Tuesday, January 7, 2014

Take note :)




kekadang aku ada juga terpikir , 
siapa bakal jodoh aku .

siapa bakal menjadi separuh dari jiwa aku ?
siapa yang bakal menahan sabar melayan karenah aku ?
siapa yang bakal aku tatap 24 jam sehari ?

dulu mungkin terlalu muda untuk bercinta . 
cinta pula sekadar memenuhi ruang hati yang dengki dengan kekawan yang 
kerap kali keluar angkut pakwe , yang kerap kali henfon ditangan , yang kerap kali tersenyum sendirian . 
ahh , itu zaman muda . 

sekarang bila usia mencecah 22 tahun , 
terasa dihati ingin bercinta . 
eh bukan sekarang , tapi biarlah selepas pernikahan . 
dah kenapa aku macam makcik2 ni ?
ni la akibatnya , 
bila terlalu rapat dengan pakwe orang , eh ye ke pakwe orang ?
entah laa . 
masuk ni dah 3 kali aku dalam situasi yang sama . 

1st masa alam persekolahan . (form 3) 
2nd masa diploma .
3rd masa sekarang ni . 

hai la hati si gadis yang lain , mohon jangan khuatir mahupun risau . 
saya bukan perampas , idok la saya nak pakwe kamu kalau benar dia pakwe kamu . 
buat apa nak bersuamikan lelaki yang kalau ada makwe pon boleh bmesra dengan gadis lain ? :)
take note . im not type of that person k . 

saya tak ingin pon kalau kemesraan tu ditunjukkan before kahwin , 
so , hai incik calon jodoh .
cepat munculkan diri ! 
hiks hiks hiks ! :D